DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Sušická (J)elita

Přestavby‚ Opravy
 
 
Zástavba motoru Škoda Favorit do Škody 105-130.
 
Boužel když sem to dělal a to po několikaté tak jsme to zapomněl nafotit takže použiju fota z internetu.
 Rozdělíme si to na 11 bodů.
 
1. bod- Sání
Jde o to jaký použijete karburátor jestli ze škody 136 nebo z favorita. Jelikož jsem karburátor z favorita ve škodě 105-130 nezkoušel, tak zde uvedu z klasickým karburátorem Jikov SEDR ze Škody 136.
        Musíme vyrobit podložku na sací svody, protože ve Favoritu je motor uložen podélně a skoro rovně, ale ve Škodovce příčně a je naklopen o 10 stupňů než ve Favoritu. A kvůli dírám na náš karburátor Jikov SEDR. Je zase více možností.Nejlepší je si sehnat sací svody originál ze Škody 136. Je to bez práce. Další lepší možnost je si jí nechat udělat. Je to přesné a hlavně s tím není práce. Když je někdo šikovný a chce se s tím dělat tak si jí doma může z kozky hliníku vypilovat.  Pak to lze řešit třeba tak ,že vezmete klasický svody ze Škody 120 a z nich si jakoby tu podložku vyříznete, ale náklon 10stupňů z toho neuděláte jedině že by jste použili tyto podložky dvě. Musíte je spilovat do náklonu ,aby to mělo těch 10stupňů. Pak už jen stačí navrtat díry do sacích svodů z Favorita a ty dvě naše dělané podložky přišroubovat ke svodům z Favorita. Musíte použít zápustné šrouby ,aby nám pak nepřekáželi na karburátor do nich natočit originál svorníky a je to. Vše je třeba pak otmelit červeným těsnícím tmelem na motory ,aby nám to nikde pod těma podložkami nepřisávalo a je to. Pokud máte přístup ke svářečce na hliník tak je snažší možnost vyříznou tuto podložku zase ze svodů ze Škody 105-130. a vyříznout sací svody z Favorita do naše náklonu a nechat si to svařit. Zde nějaké fota z internetu:
Tady je dobře vidět jaký potřebujeme náklon
 
 
 
Zde je to řešení vyříznutí sacích svodu a vyříznutí podložky ze svodů ze Škody 105-130
 
 
 
 Takhle nějak to bude vypadat po svaření
 
 
 
 Takhle nějak to vypadá když si jí necháme udělat a nebo jsme šikovný a vypilujeme si jí doma samy :-D Pak je možnost si jí nechat přivařit a nebo si jí ke svodům přišroubovat.
 
 
 
2. bod- Výfuk
Motor ve Favoritu má jinak udělaní výfukové svody než u Škody 120. Jsou jinak zakroucené a mají jinou patku. Lze to zase řešit dvěma možnostmi. Jednou z možností je si sehnat výfukové svody ze Škody 136. Tam se žádný výfuk nemusí převařovat. Pasuje tam klasickém ze škody 105-130. Druhá možnost je výk z Škody 120 převařit. Musíte sehnat patku na výfukové svody z Favorita. Nějaké ty trubky a převařit si to tak ,aby nám to sedělo.
 
 
 Takhle vypadají svody z našeho motoru Favorit
 
 
 
A takhle vypadají svody ze Škody 136. Pasují na 8 kanálovou hliníkovou hlavu z favorita a jsou správně zahlé a mají dobrou patku náš Škodovácký výfuk
 
 
 
 
3. bod- Ložisko
Další nutná úprava. Když sundáme setrvačník tak u Škodováckého motoru v klikové hřídeli je nalisované ložisko to nesprávně, ale u Favoriťáckého motoru na nás kouká ocelový kroužek a to je špatně. Tento ocelový kroužek se musí vyndat. Je tam nalisován. Asi nejlepší způsob je na něj navařit nějaký šroub nebo něco a vypáčit ho ven ,ale nesmíme moc nahřát gufero co je okolo příruby na setrvačník. Pokud se tak stane je třeba ho vyměnit. Místo kroužku nalisujeme ložisko 15/35x11.
 
 
 
 Takhle to vypadá z nalisovaným ložiskem
 
 
 
4. bod- Setrvačník
Tak a máme další problém. Na setrvačníku z Favorita je jiné ozubení. Zase to lze řešit dvěma způsoby. Jedním ze způsobů je nechat setrvačník z Favorita a nalisovat na něj věnec ze Škody 105-136. To je asi nejsnazší. Další způsob použít setrvačník ze Škodovky. Musí to být ,ale setrvačník z nových 120 a 1130 co měli už ten nový lístkový přítlačák. Když tam dáte jiný tak vám nebude pasovat na díry na přírubu klikovém hřídeli.Pozor ještě jedna rada musíte použít spojkovou lamelu na Škodovky a né na Favorita. Ta tam nejde má jiné vnitří ozubení a nešel by nám tam dát motor.
 
 
 
Věnec setrvačníku ze Škody 105-136
 
 
 
Setrvačník z Favorita z nalisovaným Škodováckým věncem
 
 
5.bod- Vodní čerpadlo
U vodní pumpy jde o to jestli chcete zapojit do obvodu chladící soustavy i vyhřívání sacích svodů. Pokud ano tak nejsnažší možnost je opatřit si vodní pumpu ze Škody
136. Pokud ji neseženete jako já a chcete mít vyhřívané sací svody a máte přístup ke svářečce na hliník, tak stačí do příruby na tu velkou hlavní hadici do vodní pumpy navrtat díru zhruba o průměru 10mm. Sehnat kousek hliníkové trubičky zase s vnitřním průměrem 10mm a nechat jej navařit. Pak se to dále zapojí do okruhu. Ještě to lze řešit bez vyhřívaných sacích svodů. Použitím vodní pumpy ze Škody 105-130. Je v tom jen jedem problém. Ten horní svorník u motoru Favorit je sice M8 závit ,ale tělo tohoto svorníku je 10mm což na vodní pumpy ze stodvacítky nedáte, protože ta má v sobě díru na 8mm šroub. Tak jedině vodní pumpu převrtat na 10mm a nebo svorník vyšroubovat z bloku motoru a nechat si jej stočit na soustruhu na průměr těla 8mm. Pak jsem ještě viděl jedno řešení,že nechávají vodní pumpu z Favorita a uříznou z ní silenblok. Jde o to ,ale jakej máte motor z Favorita jestli s elektronickým karburátorem nebo se vstřikováním, protože na karburátorovém typu je řemenice na vodní pumpě na klasický klínový řemen. U vstřikování na drážkovaný řemen. Pak musíte vyměnit nebo ponechat všechny řemenice na drážkovaný řemen. To znamená řemenici na klikovém hřídeli, od alternátoru a vodní pumpy.
 
 
  
 Tady vidíme vodní pumpu ze Škody 136 s vývodem an vyhřívané sací svody.
 
 
 
 Tady je pěkně vidět zanechání vodní pumpy z motoru favorit a odříznutí silentbloku pro uchycení motoru.
 
 
6. bod- Termostat
Jedním z dalších úprav správné zástavby motoru je termostat. Jde o obal termostatu. U Škody 105-130 je čidlo na ukazatel teploty vody v hlavě motoru. U favorita je v obalu termostatu. A originál termostat z Favorita nemůžete zanech pokud by jste nechtěli měnit hadice za delší.. Dá se ,ale zase sehnat originál ze Škody 136, který je stejný jako škodovácký ,ale má už v sobě nálitek se závitem pro čidlo teploty. Což je zase nejsnazší způsob. Pokud však tohle neseženete tak se to dá řešit i následujícím způsobem. Musíte mít ,ale svářečku na hliník. Z favoriťáckého termostatu vyříznete ten kousek tímto nálitkem pro přišroubování čidla. U škodováckého klasického termostatu vyříznete tento samý kus . Tam však nálitek není. No a místo toho si to tam přivaříte .No blbě se to vysvětluje více snad pochopíte na obrázku.
 
 
 
Zde vidíte vyříznutí a záměnu těchto kousků
 
 
 
Termostat ze škody 136
 
 
7. bod- Alternátor
Další fáze zástavby. Jedná se o alternátor.Tak jsou dvě možnosti. Jak jinak :-D. Buď zanecháte alternátor z motoru z favorita což je si myslím lepší. Obzvláště pokud máte v autě ještě nějakou hudby nebo něco co žere hodně proud a potřebujete aby to dobře dobíjelo. Je nejlepší si sehnat alternátor 75A. Ale nemůžete zanechat originální držák. To by vám tam nešel dát držák na motor. Celá ta vzpěra se silenblokama Takže originální ze škody 120 ,ale na to vám zase nepůjde alternátor z Favorita. Je třeba tam dát delší šroub a kus trubičky. Pak už jen stačí vyhodit ze škodovky staré relé na dobíjení a zapojit alternátor. A ta druhá varianta je zanechat ze škody 120 i s originálníma držákama ze škody 120 a máte to bez starostí. Pak jde ještě o průměry řemenic. Ty menší řemenice jsou lepší malý větší převod tudíš víc dobijí i v nízkých otáčkách motoru, ale musíte dávat pozor aby byli všechny tři řemenice v rovině. Tím myslím jak od motoru tak od pumpy a alternátoru. Pak by se vám ničil řemen a dělalo by to neplechu.
   
 
 
8. bod- Olejová vana
Dále je dobré vyměnit olejovou vanu a sací koš. Olejová vana z Favorita je plechová takže hůře chladí a není hluboká po celým obvodu. Skrátka je to vše zase o sklonu motoru. Ve favoritu je rovně ve škodovce nakooněný. Tím pádem by vám motor nemusel mazat v zatáčkách protože by se tam nedostávalo dost oleje atd… Sací koš je třeba vyměnit za ten s ventilem a zkrátit nožičku. Pak už jen stačí namontovat vanu ze škody 120 a je vše hotovo.
   
 
 
Zde je úprava té nožičky stačí jen uříznout, ohnout a navrtat díru na správný sklon.
 
 
           
Zde je vidět sací koš z ventilem                                       Olejová vana Škody 120
 
 
 
9. bod- Spojení s převodovkou
Tak pokud máme vše na motoru složeno vyskytuje se další malý problém. Motor nepasuje na převodovku. Stačí jen na převodovce převrtat ty horní díry na 10,5mm a j po problému.
 
 
 
 Tady je to dobře vidět ty dvě horní díry převrtat na 10,5 mm
 
10. bod- Držáky motoru
Staré držáky odšroubujeme a bantujeme celý nosník i s držáky a ze silentbloky ze škody 120. A vyměnit na levé straně motoru z pohledu motoru ve škodě 120. dva teď nevím jestli horní nebo spodní svorníky za kratší bez těla. Jinak to neutáhnete. To poznáte až to budete dělat. Víc snad psát nemusím
 
 
 
 
11. bod- Zapalování
Zase jsou dvě možnosti buď zanecháte zapalování ze škody 120. Tudíš jen na motor z favorita dáte rozdělovač ze škody 120 s (kladívkem). A seřídíte předstih samozřejmě. A nebo dáte bezkontaktní zapalování z favorita. Pak musíte použít celý komplet z Favorita rozdělovač, cívku, elektronickou krabičku EPZ. Místo cívky ve škodovce dáte cívku z Favorita. Musí tak být když cívky vypadají stejně nejsou stejný. Pak někam přidělat Epz. Musí vám EPZ pořádně kostřit na to pozor jinak to nebude fungovat. Stačí jen zapojit a je to hotovo.Boužel k tomuto fotky nemám.
 
 
Doufám že sem na nic nezapomněl. Pokud by vám něco nešlo a nebo nebylo jasný stačí se ozvat na můj mail. jerryns@seznam.cz  Rád vám pomůžu.